Marco
Ontmoet Business Unit Manager Marco
De kracht van autonoom werkende business units binnen een grote netwerkorganisatie en de balans tussen commercie en techniek maken zijn functie voor Marco Hol tot een plek waar alles bij elkaar komt. Met een achtergrond die zowel het technische als het commerciële vlak bestrijkt zit Marco perfect op zijn plek bij VanderLinden. “Ik heb altijd de combinatie van techniek en commercie gedaan,” vertelt hij. “Enkele jaren geleden heb ik de overstap naar VanderLinden gemaakt voor de rol van client manager, inmiddels ben ik Business Unit Manager (één van de twee) bij VanderLinden. De functie lijkt heel commercieel, maar kent ook een duidelijke operationele kant. Ik ben daarbij voor zo’n 35-40 mensen verantwoordelijk. Om sturing te geven aan teams en met elkaar doelen bereiken, dat vind ik hartstikke leuk en krijg ik energie van.
De kracht van business units
Als organisatie heeft VanderLinden Marco in positieve zin verrast. Met name de kracht van kleinere business units spreekt hem aan. “VINCI Energies (de organisatie waartoe VanderLinden behoort) is een organisatie waar alles decentraal is georganiseerd. Dat is echt uniek voor een groep met meer dan 200.000 medewerkers,” geeft hij aan. “Ik geloof heilig in de waarde van VanderLinden wat betreft het werken in business units. Daarmee zit je dicht op de klant, ben je flexibel. Je kent elkaar en je kunt goed meebewegen met de ontwikkelingen in de markt. Als er iets nodig is en je hebt een goed plan, is het in no-time geregeld. Snel schakelen, daar hou ik van.”
Succes door samenwerking
De functie van Business Unit Manager zit vol uitdagingen en afwisseling. Geen dag in zijn agenda lijkt hetzelfde te zijn. Het gericht aansturen van diverse teams en mensen motiveren zijn daar een essentieel onderdeel van, aldus Marco. “Dat doe ik bijvoorbeeld door te tonen waar de pijn zit, en dan mee te laten denken in wat de oplossing zou kunnen zijn. Zo creëer je draagvlak. Ik vind het altijd goed om het doel goed duidelijk te maken. Zo werken wij met betrokken teams die vanuit hun eigen competentie met alle vrijheid dagelijks werken aan passende oplossingen voor onze klanten.”
Die samenwerking en om als team doelen te bereiken, daar is Marco terecht trots op. “Binnen twee jaar tijd hebben we hier een negatief omzetresultaat boven de rode lijn gekregen. Dat hebben we met zijn allen gedaan. Ik vind het gaaf om die rode lijn te bepalen en om er aan vast te houden. Dat beeld moet je helder voor ogen hebben. Je motiveert elkaar door je successen te delen en je blik vooruit te houden. Mensen weten dat ze elke dag daaraan kunnen bijdragen. Als dat lukt, dan ben ik echt trots. Niet onbelangrijk is dat dit gebeurt in een goede sfeer waarin iedereen zichzelf mag zijn.”
Drijfveren
Aan motivatie bij Marco geen gebrek. Zijn drijfveren houden hem daarbij scherp. “Een drijfveer voor mij is: neem eigenaarschap. Weet dat je ergens eigenaar van bent, waar je zelf verantwoordelijk voor bent,” geeft hij aan. “Mijn grootste drijfveer is: welk verschil maak ik voor de opdrachtgever, waarom zou hij morgen of over een tijd nog steeds bij ons klant zijn? Puur omdat wij een meerwaarde hebben. Ik vind het belangrijk om je dat te blijven afvragen. Want wat vandaag een meerwaarde is, hoeft over een jaar niet nog steeds zo te zijn.”